ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ Δηλώσεις του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ κ. Γιώργου Σουφλιά για το σχέδιο νόμου «Τροποποιήσεις στη νομοθεσία για το εθνικό κτηματολόγιο και άλλες διατάξεις» Ο Υπουργός
ΠΕΧΩΔΕ κ. Γιώργος Σουφλιάς, καταθέτοντας σήμερα στη Βουλή το σχέδιο «To οριστικό σχέδιο νόμου με τίτλο «Τροποποιήσεις στη νομοθεσία για το εθνικό κτηματολόγιο και άλλες διατάξεις», που κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή, είναι μία πραγματικά πολύ σημαντική νομοθετική παρέμβαση του ΥΠΕΧΩΔΕ.
Πρώτα και κύρια με αυτό το σχέδιο νόμου εξυγιαίνουμε και θέτουμε
σε νέες βάσεις το μεγάλο εθνικό έργο του Κτηματολογίου. Με αυτό το σχέδιο νόμου, η Ελλάδα θα αποκτήσει επιτέλους Κτηματολόγιο.
Με όλα τα παραπάνω, μπαίνει επιτέλους τάξη στο πολύπαθο έργο του Εθνικού Κτηματολογίου, ώστε να προχωρήσει με πολύ γρήγορους ρυθμούς. Πέραν αυτών όμως, με το σχέδιο νόμου αντιμετωπίζουμε και μία σειρά άλλων σημαντικών θεμάτων. Σας αναφέρω τα σημαντικότερα:
α. Τίθενται αυστηροί περιορισμοί στις λεγόμενες «επί έλασσον δαπάνες» στα δημόσια έργα. Τα προηγούμενα χρόνια, υπήρχε το απαράδεκτο φαινόμενο με άλλον προϋπολογισμό να ξεκινάει ένα έργο και με άλλον να τελειώνει, πολλές φορές 50% πάνω ή και περισσότερο! Αυτό γινόταν με τις συμπληρωματικές συμβάσεις και με τις επί έλασσον δαπάνες. Για τις συμπληρωματικές συμβάσεις έχουν θεσμοθετηθεί πολύ αυστηροί φραγμοί. Για τις επί έλασσον δαπάνες, με τη νέα διάταξη, τίθενται επίσης αυστηροί κανόνες και όρια, σύμφωνα και με τα δεδομένα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μπαίνει επιτέλους μία τάξη, ώστε να είμαστε συνεπείς απέναντι στην Ε.Ε., αλλά κυρίως να προστατεύσουμε τα χρήματα των φορολογουμένων.
β. Ρυθμίζονται επιτέλους τα θέματα συντήρησης των δημόσιων οδών. Μέχρι σήμερα, στα θέματα αυτά επικρατεί σύγχυση, αφού κανείς δεν ξέρει ακριβώς ποιος είναι αρμόδιος για τι. Αρκεί να αναφέρω ότι ο σχετικός νόμος που εφαρμοζόταν μέχρι σήμερα, είναι του 1955! Όλα αυτά, τα βάζει σε μια σειρά και τα ρυθμίζει με σαφήνεια το σχέδιο νόμου. Επιπλέον, προβλέπει όλα όσα είναι αναγκαία ώστε οι ζημιές στους δρόμους (λακκούβες κλπ) να αποκαθίστανται το ταχύτερο δυνατόν.
γ. Ρυθμίζονται, επίσης, τα αντίστοιχα προβλήματα
που υπάρχουν στα θέματα της αντιπλημμυρικής προστασίας. Η πολυδιάσπαση των αρμοδιοτήτων αντιπλημμυρικής προστασίας στην Αττική, μεταξύ ΥΠΕΧΩΔΕ και Δήμων, δεν ευνοεί την
αποτελεσματική αντιμετώπιση των προβλημάτων που παρουσιάζονται, όπως έχει αποδειχθεί
με τα πλημμυρικά φαινόμενα των τελευταίων χρόνων. Με το σχέδιο νόμου,
αντιμετωπίζονται αυτές οι αδυναμίες του υπάρχοντος συστήματος.
Εκτός από τα παραπάνω, υπάρχουν και άλλες ουσιαστικές διατάξεις στο σχέδιο νόμου». ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ Οι σημαντικότερες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου Εθνικό Κτηματολόγιο Με τα άρθρα
1, 2 και 3 του σχεδίου νόμου επέρχονται οι τροποποιήσεις στο θεσμικό πλαίσιο
για το Εθνικό Κτηματολόγιο. Οι σημαντικότερες αλλαγές είναι οι ακόλουθες : Α.Η Ευρωπαϊκή Ένωση αρνείται να χρηματοδοτήσει, λόγω του αμαρτωλού παρελθόντος, έργα κτηματογράφησης μέσω του Γ’ ΚΠΣ και συγχρηματοδοτεί μόνον υποστηρικτικές δράσεις, μικρής κλίμακας σε σχέση με το ίδιο το έργο. Το δεδομένο αυτό μας επιβάλλει, ενόψει και των δημοσιονομικών παραμέτρων της χώρας, να σχεδιάσουμε την αυτοχρηματοδότηση του έργου με «τέλος κτηματογράφησης» το οποίο θα είναι ρεαλιστικό και δίκαιο και όχι άδικο και προεκλογικού χαρακτήρα, όπως έπραξε η προηγούμενη κυβέρνηση (20 € ανά δικαίωμα). Συγκεκριμένα, το τέλος κτηματογράφησης για τις μελλοντικές κτηματογραφήσεις θα έχει δύο σκέλη:
Με τα παραπάνω δεδομένα και η χρηματοδότηση του έργου θα διασφαλίζεται και η κατανομή του σχετικού βάρους στους πολίτες θα γίνεται κατά τρόπον αναλογικό και επομένως δίκαιο, αφού οι ιδιοκτήτες ιδιοκτησιών μεγαλύτερης αξίας θα φέρουν αναλογικά μεγαλύτερο βάρος, ενώ σημαντικό πλήθος μικρών ιδιοκτησιών δεν θα επιβαρυνθεί πέραν του αρχικού τέλους. Σημειώνεται ότι το συνολικό κόστος του Κτηματολογίου υπολογίζεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες σε 1.455.000.000 ΕΥΡΩ από τα οποία η συνεισφορά του Δημοσίου καλύπτει 250 εκ. Ευρώ, εκ των οποίων 120 εκ. Ευρώ για την κτηματογράφηση των δικών του δικαιωμάτων και 130 εκ. Ευρώ ως συμμετοχή στη δαπάνη κτηματογράφησης. Επιπλέον το δημόσιο επιβαρύνεται με το ήμισυ της δημόσιας δαπάνης που αντιστοιχεί στο Γ΄ ΚΠΣ, δηλαδή με άλλα 40 εκ. Ευρώ. Τέλος, προβλέπεται τέλος ύψους 5 Ευρώ για την έκδοση πιστοποιητικών και την επεξεργασία των αιτήσεων διορθώσεως και των ενστάσεων, έτσι ώστε με μικρό κόστος για τον πολίτη να καλύπτεται η συνολικά μεγάλη δαπάνη που αντιστοιχεί στις σχετικές εργασίες. Ας σημειωθεί ότι για τις παλαιές κτηματογραφήσεις οι πολίτες θα καταβάλλουν μόνο το πάγιο τέλος των 35 Ευρώ, γεγονός που δικαιολογείται εκ του ότι για τις κτηματογραφήσεις αυτές το Δημόσιο έχει ήδη δαπανήσει σημαντικά ποσά, υπολογίζοντας αρχικά και τη συνδρομή της ΕΕ, δυνατότητα που δεν έχει για τις μελλοντικές κτηματογραφήσεις. Β.Μέριμνα λαμβάνεται όμως και για την οικονομική ενίσχυση, προς τον σκοπό της εύρυθμης λειτουργίας τους, των κτηματολογικών γραφείων, δηλαδή των πρώην υποθηκοφυλακείων, που μετά το πέρας της κτηματογράφησης αναλαμβάνουν να λειτουργήσουν το κτηματολόγιο. Οι δημόσιες αυτές υπηρεσίες επιτελούν έργο σημαντικά δυσκολότερο και πιο σύνθετο σε σχέση με το έργο των υποθηκοφυλακείων και έχουν ανάγκη στηρίξεως τόσο σε επίπεδο υλικοτεχνικό όσο και σε επίπεδο προσωπικού. Γι’ αυτό και είναι επιβεβλημένη η νομοθετική πρόβλεψη ειδικού για τον σκοπό αυτόν εσόδου. Για τον σκοπό αυτό προβλέπεται αύξηση των δικαιωμάτων που ήδη σήμερα τα υποθηκοφυλακεία εισπράττουν βάσει του ν. 325/1976 σε ποσοστό 1%ο από τη στιγμή που αυτά λειτουργούν ως κτηματολογικά γραφεία. 2.Απλούστευση και βελτίωση της διαδικασίας κτηματογράφησης Η διαδικασία κτηματογράφησης, όπως αυτή προβλέπεται σήμερα στον ν. 2308/1995, παραμένει «πολυτελής», υπό την έννοια ότι διέρχεται πολλών σταδίων, απαιτεί πολύ χρόνο και συνεπάγεται μεγάλη δαπάνη, χωρίς αυτό να αποβαίνει σε όφελος του αποτελέσματος της κτηματογράφησης. Πρέπει επομένως να απλουστευθεί. Με το νομοσχέδιο προβλέπεται η μείωση του χρόνου και του κόστους της διαδικασίας κτηματογράφησης, με την κατάργηση της δεύτερης ανάρτησης και τη συγχώνευση των σχετικών διαδικασιών στο πλαίσιο της μόνης ανάρτησης. Τα στοιχεία που συλλέγονται θα διασταυρώνονται, θα ελέγχονται και θα τυγχάνουν νομικής και τεχνικής επεξεργασίας, εν συνεχεία δε θα αναρτώνται μία μόνο φορά, ώστε οι ενδιαφερόμενοι να υποβάλουν είτε αιτήσεις διορθώσεως για απλά (πρόδηλα) σφάλματα, είτε ενστάσεις ενώπιον επιτροπής, στην οποία θα προεδρεύει δικαστικός λειτουργός. 3.Απλοποίηση διαδικασιών στο στάδιο της λειτουργίας του κτηματολογίου προς τον σκοπό της βελτίωσης του τελικού κτηματολογικού προϊόντος Το βασικό πρόβλημα που εντοπίζεται σήμερα στη λειτουργία των κτηματολογικών γραφείων (όσων ήδη λειτουργούν) συνίσταται στο μηχανισμό διόρθωσης των αρχικών εγγραφών, όταν αυτές είναι για οποιονδήποτε λόγο ανακριβείς. Είναι αυτονόητο οι διορθώσεις αυτές να γίνονται μετά το πέρας του διοικητικού σταδίου της κτηματογράφησης, κατά κανόνα, μέσω δικαστικού ελέγχου. Διαπιστώθηκαν πάντως πολλές περιπτώσεις, στις οποίες είτε αυτό δεν είναι καθόλου αναγκαίο είτε πρέπει να γίνεται στο πλαίσιο ειδικής σύντομης διαδικασίας. Στο πλαίσιο αυτό παρεμβαίνουμε προς τις εξής κατευθύνσεις: α)Εν πρώτοις, δίνεται η δυνατότητα στον υποθηκοφύλακα-προϊστάμενο του κτηματολογικού γραφείου να διορθώνει, ύστερα από απλή αίτηση των ενδιαφερομένων όχι μόνο τα λεγόμενα πρόδηλα σφάλματα, τα οποία ο νόμος περιορίζει σε σφάλματα ως προς το ονοματεπώνυμο, ή απλά αριθμητικά σφάλματα, αλλά να επιχειρεί και άλλες διορθώσεις, υπό προϋποθέσεις που εγγυώνται ότι δεν θα πρόκειται για αυθαίρετες κρίσεις. Παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση των συνιδιοκτητών ακινήτου με ποσοστό εκάστου 50%, οι οποίοι έχουν κοινό τίτλο κτήσης (το ίδιο συμβόλαιο), εκ των οποίων ο ένας καταχωρίζεται στο κτηματολόγιο ενώ ο άλλος όχι είτε επειδή παρέλειψε να υποβάλει δήλωση είτε για άλλον λόγο. Ή ακόμη την περίπτωση εσφαλμένης περιγραφής μιας οριζόντιας ή κάθετης ιδιοκτησίας, ενώ η ορθή περιγραφή της προκύπτει από τον μεταγεγραμμένο συμβόλαιο σύστασης της οριζόντιας ιδιοκτησίας και μπορεί έτσι να διορθωθεί η εγγραφή στο κτηματολόγιο. Τονίζεται ιδιαίτερα ότι οι διευκολύνσεις αυτές δεν έχουν ως στόχο να επιβραβεύσουν όσους αδιαφορούν για τις υποχρεώσεις τους και δεν υποβάλουν δηλώσεις. Για τον λόγο αυτό, ανεξάρτητα από τη δυνατότητα διορθώσεως, θα επιβάλλεται «τσουχτερό» πρόστιμο σε όσους δεν υποβάλλουν δήλωση, το οποίο θα κυμαίνεται μεταξύ 100 - 1500 €, ανάλογα με τον χρόνο υποβολής της εκπρόθεσμης δήλωσης. β)Πέραν αυτών, πρέπει να επιταχυνθεί και απλουστευθεί η διαδικασία δικαστικής διορθώσεως των εγγραφών με την ένδειξη «άγνωστου ιδιοκτήτη», δηλαδή στις περιπτώσεις που κάποιος πολίτης δεν δήλωσε μεν την ιδιοκτησία του, έχει όμως τους τίτλους του και εμφανίζεται μετά το πέρας της κτηματογράφησης ζητώντας να διορθωθεί η σχετική εγγραφή στο κτηματολόγιο. Σήμερα η διόρθωση γίνεται μόνο μέσω αυστηρής, πολυδάπανης και μακρόχρονης δικαστικής διαδικασίας, Με το σχέδιο νόμου οι διορθώσεις αυτού του τύπου θα γίνονται πλέον με την πολύ απλή, σύντομη και ολιγοδάπανη διαδικασία της «εκούσιας δικαιοδοσίας», στην οποία το δικαστήριο κρίνει χωρίς αντιδικία, η διαδικασία ολοκληρώνεται συντομότατα και δεν συνεπάγεται κόστος μεγαλύτερο των 400 Ευρώ. Με τον τρόπο αυτό και η εγγύηση του δικαστικού ελέγχου διατηρείται και οι συναλλαγές διευκολύνονται. γ)Επιπλέον, με τις νέες διατάξεις λύνεται και το πρόβλημα που αφορά στις διαφορές που υπάρχουν μεταξύ του εμβαδού που καταχωρίσθηκε στο κτηματολόγιο και του εμβαδού του συμβολαίου. Με τις νέες διατάξεις γίνονται δεκτές αποκλίσεις μέχρι της τάξεως του 10%, μεταξύ του εμβαδών αυτών, με συνέπεια να μην κωλύεται η έκδοση οικοδομικής άδειας, η μεταβίβαση του οικοπέδου κλπ. Για διαφορές μεγαλύτερες αυτού του ποσοστού βεβαίως υφίσταται πρόβλημα που πρέπει να επιλυθεί διοικητικά ή δικαστικά. Σχετικώς θα δοθούν οδηγίες προς τις πολεοδομίες, με την οποία θα καθίσταται σαφές, ότι δεν πρέπει να λαμβάνεται ως δεσμευτικό το εμβαδόν του Κτηματολογίου. δ) Τέλος, επιλύεται σειρά άλλων διαδικαστικών προβλημάτων, που ταλαιπωρούν σήμερα τους πολίτες στις συναλλαγές με τα κτηματολογικά γραφεία. Τροποποιήσεις στη νομοθεσία ανάθεσης και εκτέλεσης των δημοσίων έργων Με το άρθρο 4 επέρχονται τροποποιήσεις στη νομοθεσία ανάθεσης και εκτέλεσης των δημοσίων έργων. Οι σημαντικότερες είναι : 1.
Τίθενται περιορισμοί στην ανάλωση των «επί έλασσον δαπανών». 2. Καταργείται η δυνατότητα εγγραφής εργοληπτικών επιχειρήσεων στην 3ητάξη του Μητρώου εργοληπτικών Επιχειρήσεων (Μ.Ε.ΕΠ.), χωρίς εφαρμογή του τύπου κατάταξης.Η δυνατότητα αυτή οδήγησε, σύμφωνα με στοιχεία της αρμόδιας υπηρεσίας τήρησης του ΜΕΕΠ, στον πολλαπλασιασμό των επιχειρήσεων της τρίτης τάξης, οι οποίες ανέρχονταν στις 77 το 2001, αλλά σήμερα ανέρχονται στις 424 εταιρείες (δηλαδή εξαπλασιάστηκαν). Προφανής αιτία του φαινομένου είναι η δυνατότητα εγγραφής στην τάξη αυτή (που αφορά μόνο ανώνυμες εταιρείες) χωρίς να απαιτείται ως προϋπόθεση η εμπειρία της επιχείρησης σε κατασκευή έργων, δημοσίων και ιδιωτικών. Έτσι με μόνο κάποια ελάχιστα χρηματικοοικονομικά κριτήρια (ίδια κεφάλαια, πάγια στοιχεία, μηχανολογικό εξοπλισμό και στελέχωση) ήταν δυνατή η εγγραφή στην τρίτη τάξη, δυνατότητα που προκάλεσε πληθωρισμό πτυχίων της τάξης αυτής για δύο κυρίως λόγους: πρώτα διότι οι πολλές εταιρείες ήταν απαραίτητες για την στελέχωση των ομάδων εργολάβων που χειραγωγούσαν τους διαγωνισμούς λόγω του μαθηματικού τύπου ανάθεσης και δεύτερο επειδή η απορρόφηση εταιρειών με πτυχίο ΜΕΕΠ είχε συνέπεια την εύκολη αναβάθμιση των εταιρειών σε μεγαλύτερες τάξεις. Πωλούνταν λοιπόν (μέσω των συγχωνεύσεων) τα πτυχία της τρίτης τάξης, και αμέσως ο «πωλητής» εργολάβος εγγραφόταν και πάλι στην τρίτη τάξη. Το πλήθος αυτό των εταιρειών φυτοζωούν (γι΄αυτό ανακόπηκε ο ρυθμός εγγραφής μετά την εφαρμογή του νόμου Σουφλιά και το 2005 δεν εγγράφηκαν παραπάνω από 10-15) και δημιουργούν ασφυκτικό περιβάλλον ανταγωνισμού για τις υγιείς επιχειρήσεις της τάξης αυτής. 3. Τροποποιείται η διάταξη του άρθρου 2 παρ. 2β του ν. 3263/04, ώστε να καταστεί πιο αποτελεσματική και στο μέλλον να μειωθεί και προπαντός να ελέγχεται η ευχέρεια της Προϊσταμένης Αρχής να ακυρώνει διαγωνισμούς με την αιτιολογία ότι οι προσφορές που υποβλήθηκαν δεν είναι ικανοποιητικές και συμφέρουσες. Στο εξής για την ακύρωση διαγωνισμού για το λόγο αυτό απαιτείται η γνωμοδότηση τεχνικού συμβουλίου Υπουργείου ή Περιφέρειας. 4.Προβλέπεται για πρώτη φορά η συμμετοχή εκπροσώπων
των εργοληπτικών οργανώσεων
στα τεχνικά συμβούλια των φορέων του δημόσιου τομέα, τα οποία έχουν σημαντικές
γνωμοδοτικές αρμοδιότητες τόσο στη φάση της ανάθεσης όσο και της εκτέλεσης
των δημοσίων έργων. Πρόκειται για πάγιο αίτημα των εργοληπτικών οργανώσεων,
που υλοποιείται με σκοπό την μέγιστη δυνατή διαφάνεια στους διαγωνισμούς
και στη διάρκεια της εκτέλεσης των έργων. Τροποποιήσεις στη νομοθεσία ανάθεσης μελετών Με το άρθρο
5 επέρχονται στις διατάξεις του ν. 3316/05 οι προσαρμογές που κρίνονται ως απαραίτητες
για την λειτουργικότητα και αποτελεσματικότητά του, με βάση και την εμπειρία
που αποκτήθηκε από το πρώτο διάστημα εφαρμογής του. 1.Επέρχονται τροποποιήσεις στην παρ. 3 του άρθρου 8 του ν. 3316/05, που προβλέπει περιορισμούς στην ανάθεση συμφωνιών – πλαισίων, με σκοπό να γίνουν περισσότερο ποτελεσματικές οι σχετικές διατάξεις. 2.Τροποποιείται η παρ. 1 του άρθρου 9 του ν. 3316/2005 και απλοποιείται η σχετική διαδικασία για την έγκριση της προκήρυξης διαγωνισμού για την ανάθεση υπηρεσιών Τεχνικού Συμβούλου. Μηχανήματα Έργων Με το άρθρο 6 τροποποιούνται οι διατάξεις του άρθρου 20 του ν. 2052/1992, με τις οποίες επιβλήθηκαν τέλη ταξινόμησης, έκδοσης άδειας και πινακίδων κυκλοφορίας και χρήσης των μηχανημάτων έργων. Ως μηχανήματα έργων (Μ.Ε.) νοούνται από τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 2699/99) τα μηχανήματα (όπως εκσκαφείς, γερανοί, περονοφόρα οχήματα, κ.λ.π.), τα οποία χρησιμοποιούνται αφενός μέσα σε εργοτάξια κατασκευής έργων ή και γενικότερα σε κλειστούς χώρους, όπως λατομεία, βιομηχανίες, κ.λ.π. και είτε κυκλοφορούν σε δημόσιους δρόμους είτε όχι. Οι σημαντικότερες αλλαγές που επέρχονται είναι :
Θέματα Συντήρησης και ευθύνης δημόσιων οδών Με το άρθρο
7 ρυθμίζονται και διευκρινίζονται οι αρμοδιότητες των αρμοδίων κρατικών (κεντρικών
και περιφερειακών) οργάνων και των οργάνων των Ο.Τ.Α., σε θέματα συντήρησης
των δημοσίων οδών.
Αντιπλημμυρική Προστασία Η πολυδιάσπαση
των αρμοδιοτήτων αντιπλημμυρικής προστασίας στην Αττική, μεταξύ ΥΠΕΧΩΔΕ,
Δήμων και Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων δεν ευνοεί την αποτελεσματική αντιμετώπιση
των θεμάτων αντιπλημμυρικής προστασίας, όπως έχει αποδειχθεί με τα πλημμυρικά
φαινόμενα των τελευταίων χρόνων.
|